Ha érdekel a keresőoptimalizálás, függetlenül attól, hogy te csinálod, vagy valakit megbízol vele, előbb utóbb találkozni fogsz a SEO szövegírás fogalmával. Nehéz eligazodni az információ rengetegben, ha SEO szövegírásról szeretnél olvasni. Csodás trükkök, biztos receptek, checklistek és ezernyi tanfolyam kínálja neked a SEO szövegírás ismertetését, jó sok hókuszpókusszal. Mi az igazság, létezik e egyáltalán SEO szövegírás? Olvasd el ezt a cikket, és ígérem félrebeszélés nélkül elmondom neked a lényeget.
SEO szövegírás története
A keresőoptimalizálás hajnalán, mikor a Google kereső algoritmusai még jóval kevesebbet tudtak, mint most, a SEO szövegírás egy külön keresőoptimalizálási technika volt. Nem volt más dolgod, mint a bejegyzéseid telerakni kulcsszavakkal. Ezt sokan oldották meg úgy is, hogy a fehér hátterű oldalt teleírták fehér kulcsszavakkal, amit te, mint olvasó nem is láttál, viszont a Google érzékelte. Minél többször helyezték el az adott kulcsszót, annál nagyobb eséllyel kerülhetett az oldal a találati lista élére. Sokan még mindig itt tartanak….
Ez az algoritmusok fejlesztésével kezdett nem működni, így aztán jött a következő verziója a SEO szövegírásnak, amikoris mindegy milyen módon, nem számít, hogy értelmetlen, de tegyük bele minél többször a kulcsszót olvasható színnel. Így aztán születtek olyan remek SEO cikkek, melyek ugyan az adott témáról szóltak, de számos helyen indokolatlan módon bele volt erőszakolva a kulcsszó ragozatlan, vagy épp ragozott formájában.
Pl: A kutya kutyálkodott a kutya-ház közelében, ezért kutyául érezte magát még a kutyák között is. Ennek a kutyának tehát kutyasors jutott, ha szeretné, hogy kutyája ne jusson kutya-sorsa, hívja kutya szakértőinket!
Ezek jöhettek és még mindig jöhetnek is jó helyeken a találati listán, de a Google szemében ez is tiltott. Bizonyára találkoztál már te is olyan cikkel amit a keresőben találtál, ami arról szólt ugyan, amire kerestél, de valahogy mégsem értetted. Nem volt világos, hogy mit is akar mondani, és nem lettél tőle sokkal okosabb. Ez a tipikus SEO szövegírás, amit tőlem ne is kérj, mert nem tudsz annyi pénzt fizetni, hogy ilyet írjak neked.
Tehát nem létezik SEO szövegírás?
Dehogynem! De az emberek nem hülyék, sőt a Google sem az! Ami az embereknek jó, az lesz jó a Googlenek is, hiszen a célja (a nyilvánvaló profitszerzésen kívül), hogy a lehető legjobb találatot adja a felhasználóknak, akik keresést indítanak valamely témában. Az algoritmusai igyekeznek az emberi viselkedést, a keresési szándékot lemodellezni több-kevesebb sikerrel.
A SEO szövegírással tehát elsősorban a látogatókat kell kiszolgálni, a keresési szándéknak megfelelő szöveggel. Ha beírsz egy keresőszót (kulcsszót) a Googlebe, nem arra vagy kíváncsi, hogy hányféleképpen tud ragozni a szövegíró egy szót. Tényleges, kézzel fogható és hasznos információt keresel.
Weboldal tulajdonosként sem az az érdeked, hogy mindegy milyen cikkekre, csak jöjjenek az emberek. Ha az oldaladon nem megfelelően informatív cikkeket közölsz, nem bíznak meg benned majd annyira, hogy kinyíljon a pénztárcájuk. Márpedig feltételezem, hogy ez a célod, nem pusztán munkát akarsz adni a szövegíródnak és haszontalan webszemetet a keresőnek.
Milyen a jó SEO szöveg?
A jó szöveg SEO szempontból pont olyan, mintha egyáltalán nem a keresőnek szólna. Hiszen nem is a keresőnek szól, hanem a látogatónak. Természetesen el kell benne helyezni a kulcsszót, vagy kulcsszavakat amelyekre jó helyezést akarunk elérni, de nem kell túltolni. Ha belegondolsz, nagyon nehéz egy témáról úgy beszélni, vagy írni, hogy magát a témát nem említenéd több alkalommal.
Nincs olyan szabály, hogy 3-5% a teljes tartalomban, az elején kétszer a végén egyszer középen pedig csak ragozva. Apró praktikák és néhány szabály azonban van, amiket be kell tartani, ha a keresőben sikeres akarsz lenni a tartalmaiddal.
Van néhány szabály, amit mindenkinek be kell tartani, ezek a Google irányelvei közül a legfontosabbak, melyek, ha nem tartod be őket, valóban sokat árthatnak az oldaladnak. A SEO szövegírás közben mindig figyelni kell ezekre! Ezek néhány esetben technikai dolgok, néhány esetben pedig szövegírói, illetve keresőoptimalizálási szempontok.
Kerüld a másolt tartalmakat!
A duplikációt nem díjazza a keresőóriás. Figyelj rá, hogy az oldaladon csak saját, és egyedi szövegek legyenek, azaz ne lopd el mások tartalmát. Ez nem csak a Google irányelveivel ellentétes, de akár jogi problémád is lehet belőle. Ha eredményes akarsz lenni a keresőoptimalizálásban, ne vegyél át szóról szóra tartalmakat. Ugyanez igaz a webshopok esetében is, ahol a gyártók általában standard leírást adnak, tedd őket egyedivé.
Canonical átirányítások
Ha valamiért nem tudod elkerülni a duplikációt, jelezned kell a Googlenek, hogy igen, tudod, hogy ez ugyanaz, de ne vegye figyelembe indexelésnél. Ilyen lehet például egy webshop esetében, amikor két terméknek van zöld és piros változata is, így létrejön ugyanaz a tartalom, csak az egyik zöld a másik piros.
A Google számára ezt a cannonical url beállítással tudathatod, amely egy rövid kód, melyet az adott oldal head részében kell elhelyezned. Ez így néz ki a valóságban: <link rel=”canonical” href=”https://www.valami.hu/eredeti-bejegyzes/”>.
Azt jelenti, hogy tudod, hogy ez ugyanaz, az eredeti ott van, ahol a megadott URL és ezt nem kell indexelni. A jó hír, hogy a WordPress ezt megfelelő beállítások mellett elvégzi helyettünk, és általában a legtöbb weboldal motor is képes már rá.
A SEO szövegírás legfontosabb lépése: kulcsszókutatás
A SEO szövegírásban a legfontosabb, hogy végezz alapos kulcsszókutatást. Ameddig nem tudod, hogy mire keres a célközönséged, csak vaktában lövöldözöl. Ha ez hiányzik, hiába tartod be az összes szabályt, nem leszel eredményes a keresőoptimalizálásban. Ha van egy kulcsszó listád, nem lesz nehéz kitalálni a SEO szövegírás témáit sem. Ha betartod a szabályait, és megfelelő tartalmakat készítesz, a siker nem marad majd el!
Milyen hosszú legyen a SEO szöveg?
Nincs kőbe vésett szabály arra vonatkozólag, hogy milyen hosszú szöveget írj egy bejegyzésbe. Amennyit a téma megkíván. A legfontosabb a tartalma, de én azt javaslom, hogy 500 szónál kevesebett ne írj. Ne írj bele még három mondatot csak azért, hogy meglegyen egy bizonyos mennyiség, de ha szükségesnek érzed, nyugodtan engedd szabadjára a gondolataidat.
Egyre több vállalkozás látja meg a keresőoptimalizálásban a fantáziát, így a SEO szövegírással is egyre többen foglalkoznak. Ennek a konkurencia harcnak az eredménye az, hogy egyre hosszabb és hosszabb tartalmakat kell írni, akár a kisebb keresésű kulcsszavakra is. Ha erős verseny van egy kulcsszóra, azaz sokan szeretnének rá első helyre kerülni organikusan, akár több ezer szó is szükséges lehet az eredmények eléréséhez.
SEO szövegírás, csak tagoltan
A szöveg tagolása és a H tagek használata fontos szerepet játszik a keresőoptimalizált szövegírásban. A H tagek a HTML programnyelv eszköztárából a formázást hivatottak szolgálni, semmi közük eredetileg a SEO-hoz. A jól felépített oldalon a cím, azaz a legfontosabb, összefoglaló kifejezés kapja a H1 jelölést. Ez így néz ki HTML nyelven: <h1 > A világ legjobb SEO szövegírás bejegyzése</ h1>. Ebből bejegyzésenként csak egyet használj, hiszen csak egy címe van egy bejegyzésnek. Ha wordpresst használsz, amikor megadod a bejegyzésed címét, automatikusan H1 lesz az oldalon, nem kell külön beállítanod!
A h tageket egyébként a szövegszerkesztőkben is megtalálod, címsor 1, címsor 2, címsor 3…stb elnevezéssel. Ha wordpress oldalad van, ugyanezt fogod találni a szerkesztőfelületen is. A H1 tehát címet, a H2 jelölés alcímeket jelent. Minél kevésbé kapcsolódik szorosan az alcímed a témához, érdemes annál magasabb h taggel ellátni, tehát h2 alá h3, és így tovább.
Hogy egy-egy bekezdésbe mennyi szöveget kell írni, azt megint csak a józan ész diktálja. Se túl sokat, se túl keveset. Ha sok mondanivalód van egy bekezdésben, adj egy h3 alcímet a h2 alá és máris szépen formázott az oldalad. Visszatérve a SEO szövegíráshoz, a bekezdések használata és a szöveg formázása segít a Google algoritmusainak jobban megérteni a bejegyzés tartalmát, így erre is oda kell figyelni.
Meta description, title és a képek helyes használata
A SEO szövegírás nem csak a látható szövegekre, azaz a blogbejegyzésekre terjed ki. A HTML nyelvben több apró kis rész megadása is fontos a Google számára a találati listán való jó szerepléshez. A legfontosabb ilyen adatok a title, a meta description és a képek esetében az alt szöveg megadása. Nézzük, hogy melyik mit is jelent, és hogyan kell használni a keresőoptimalizált szövegírásban:
Title: röviden, tömören csak a lényegre
A title gyakorlatilag a bejegyzésed címe. Ez jelenik majd meg a keresési találatok között, ezért nagyon fontos, hogy rövid és lényegretörő legyen. Legyen benne a kulcsszó, lehetőleg már az elején. Az optimális hossza 50-55 karakter között van, ha ennél hosszabb, le fogja vágni a találati listán a Google. Figyelemfelkeltő legyen, ragadja meg a fantáziát és utaljon a tartalomra.
Meta description optimalizálása
A meta description egy rövid összefoglaló, mely a találati listán jelenik meg a title alatt. Fontos, hogy ez csak egy javaslat, ha a Google úgy gondolja jobbat tud nálad, akkor készít egy sajátot. Ha jól adod meg, azért rendszerint azt jeleníti meg, amit szeretnél. A meta leírás maximális hossza 160 karakter lehet, ebbe kell belefogalmazni a kulcsszót és valamilyen kattintásra ösztönző szöveget. Ha ez nem megfelelő, sokkal kevesebben kattintanak majd az oldalra. A SEO szövegírás többi része akármennyire is jó lehet, ha a meta description nem elég jó, jóval kevesebb kattintásod lesz!
Képek használata
Ha van rá lehetőség, egyedi képeket használj. Készíts saját fotókat, vagy ha erre nincs lehetőséged, használj jogtiszta képeket, amelyeket módosítasz. Ezzel már egyedibbé tetted magad sok konkurenciádhoz képest. A képeknek adj meg alt leírást és címet, így a Google még jobban érteni fogja, hogy miről is szól a képünk. Ügyelj arra, hogy mind az ALT szöveg, mind a cím tartalmazza a kulcsszót, így a képkeresési találatokban is jobb eredményeket érhetsz el, valamint a szövegedet is relevánsabbnak fogja találni a kereső.
Mint minden tevékenység a világon, a SEO szövegírás is gyakorlatot igényel. Ha van kedved, és időd arra, hogy ezzel saját magad foglalkozz, akkor ragadj billentyűzetet és kezdj neki, néhány év alatt belejössz majd! Ha nincs időd, kedved hozzá, vagy úgy érzed nem a te világod a keresőoptimalizált szövegírás, vedd fel velem a kapcsolatot, és segítek neked előrébb kerülni a keresőben!