A keresőoptimalizált weboldal készítés a honlapkészítők egyik nagy ígérete. Rendszerint valahogy úgy szól, hogy weboldalad megtalálható lesz a Googleben, dőlnek majd az ingyen látogatók, bekötjük a keresőkbe az oldalad és a többi. Ha ilyet látsz, fogadd enyhe kétkedéssel az ajánlatot, mert vagy fogalmuk sincs róla mit beszélnek, vagy egyszerűen át akarnak verni. Keresőoptimalizált honlapkészítés nem létezik, vagy legalábbis nem abban az instant formában, ahogyan azt a legtöbben el szeretnék adni neked.
Mi kell ahhoz, hogy keresőoptimalizált legyen egy honlap?
A keresőoptimalizálás lépései sajnos nem merülnek ki abban, hogy csináltatok egy keresőoptimalizált weboldalt, és máris itt a kánaán, tolonganak a látogatók és dől a megrendelés.
Még akkor sem, ha sokan ezt is ígérik neked. Gondolj csak bele, ha ez ennyire egyszerű lenne, mindenki ilyen “jól megseózott” keresőoptimalizált weboldalt csináltatna, és utána csak hátradőlve számolná a pénzt.
Mielőtt még rátérnénk a keresőoptimalizált weboldal készítés kérdéskörének tisztázására, első körben fontos tudni, mit is jelent a keresőoptimalizálás, vagy más néven a SEO. A keresőoptimalizálás célja, hogy a keresőből látogatók érkezzenek a weboldaladra, folyamatosan, ingyen és egyre többen. Ezt hívják organikus forgalomnak, ennek biztosítása a keresőoptimalizálás feladata. A keresőoptimalizálás alapjairól itt olvashatsz.
A keresőoptimalizált honlap készítés folyamatában mindössze kb 20%-ot tesz ki ténylegesen maga a weboldal technikai részleteinek az elkészítése, azaz a weboldal készítés. Ha mindössze ennyit ajánlanak neked keresőoptimalizált weboldal készítés címszó alatt, az nagyjából olyan, mintha az autószalonban négy kereket kapnál autó címszó alatt.
Gurulni gurul, de azért mégsem autó, ahogy a honlapod is honlap lesz, de nem keresőoptimalizált. Egy kötelező minimumot fog jó esetben elérni, ami nagyjából annyira lesz elég, hogy benne lesz a keresőben az oldalad, ha beírod a céged nevét talán te leszel az első, de látogató nem nagyon lesz rajta.
A sikeres, látogatott, keresőoptimalizált weboldal készítés lépései
A SEO-nak három nagy része van, amelynek a keresőoptimalizált honlap elkészülésében mind szerepet játszi. Ezek közül mindössze egy az, ami igazán kapcsolódik a weboldal készítéshez. A három rész:
- Technikai SEO
- On site SEO
- Off site SEO
E három rész közül egyedül a technikai SEO az, amit a weboldal készítés során figyelembe kell(ene) vennie egy weboldal készítőjének, amennyiben keresőoptimalizált weboldal készítését ígérte neked, és nem állapodtatok meg folyamatos keresőoptimalizálásban, hanem csak egy egyszeri “mezei” weboldal készítésben.
A technikai SEO részei, szerepe a keresőoptimalizált honlap készítésben
Indexelhetőség
Az indexelés az alapja az egésznek, a legfontosabb része a technikai SEO-nak. A Google kereső robotjai feltérképezik az interneten található weboldalakat, és beindexelik azokat a google keresőbe. Ha ezt megtiltjuk a keresőrobotoknak, nem tudják feltérképezni az oldalt, és így nem kerül be a találati listára a weboldal. Banálisnak tűnik, de nagyon sok esetben ezért sikertelen egy honlap, mert a készítője elfelejtette láthatóvá tenni a keresőrobotok számára.
Mobilbarát, reszponzív felépítés
Napjainban a keresések 60-80%-a (erősen témafüggő) mobilról történik. Ezért a Google is előnyben részesíti a megfelelően felépített, reszponzív, azaz mobilbarát weboldalakat. Mindig nézd meg a mobilodon is a weboldalt, amit készítenek neked, ne csak a számítógépeden!
Weboldal betöltési idő
A weboldal betöltési ideje is fontos tényező a technikai SEO-ban. A gyors betöltés nem csak keresőoptimalizált honlap esetén fontos. Bármilyen forrásból is érkeznek majd a látogatók a honlapodra, nem fogják megvárni míg csigalassúsággal betöltődik az oldalad. Bezárják, mielőtt még vásárolhatnának tőled, vagy felvehetnék veled a kapcsolatot.
A weboldal betöltési ideje, azaz a sebessége nagyban függ attól, hogy milyen tárhelyen található az oldalad, ezért ezen sosem szabad sprórolni! A betöltési sebességet befolyásolja még a weboldal felépítése, beállításai, ezért ha nem megfelelően készítenek el egy oldalt, nagyon könnyen lelassul majd.
A weboldalad sebesség ellenőrzésére többféle lehetsőséged van, és általában a GT metrixet és a GooglePagespeed Insigths alkalmazásokat használom. Fontos figyelembe venni, hogy ezek csak iránymutatásra jók, nem kell őket véresen komolyan venni. Ha valóban nagyon lassú az oldalad, azt úgyis észre fogod venni.
Biztonságos weboldal (SSL tanúsítvány)
A keresőoptimalizálásban különösen nagy befolyásolási képessége nincsen az SSL tanúsítványnak. Ha nincsen a weboldaladon, és beállítod, nem fog megugrani a látogatók száma. Viszont a bizalom az oldaladdal szemben nőni fog. Nem túl meggyőző, mikor egy weboldal mellett azt látod, az oldal nem biztonságos. Webshop esetén, vagy ahol érzékeny személyes adatokat kellene megadjanak a látogatók, egész egyszerűen kötelező.
Keresőbarát URL címek
Az URL címek kialakításának többféle lehetősége is van. A wordpress rendszer pl 6 féle kialakítási lehetőséget kínál az URL cím generálására. A SEO szempontokat figyelembe véve az ideális URL ránézésre, egyből értelmezhető bárki számára, azaz pl a bejegyzés címe, természetesen ékezetek nélkül, kötőjelekkel elválasztva és lehetőség szerint tartalmazza a kulcsszót is. (Ha nem így van most az oldalad, nehogy neki ess átírogatni őket, mert elveszítheted a teljes forgalmadat, ha nem végzed el a megfelelő átirányításokat!)
Meta adatok, H tagek megadásának lehetősége
A meta adatok a HTML nyelvben használt eszközök. Az egyik legfontosabb ilyen a title, amely gyakorlatilag az oldal címe. A másik fontos eszköze a meta description, amely a találati listán jelenik meg, rövid szöveges leírás, mely jó esetben összefoglalja a cikk tartalmát, rossz esetben tele van halmozva kulcsszavakkal.
A képek ALT leírásának megadási lehetősége is fontos szerepet játszik a keresőoptimalizált honlap készítésében. A képek ALT szövegének megadása eredetileg azt a célt szolgálja, hogy leírjuk azt, hogy mi is van a képen.
A H tagek a tartalom tagolására használatos html programnyelvből származó kifejezések, ezekről bővebben itt olvashatsz.
Az összes elemet megfelelően tudni kell beállítani és jól használni ahhoz, hogy minden apró kis beállítás a helyén legyen és sikereket érjünk el a keresőoptimalizált weboldal építésében.
Keresőoptimalizált weboldal készítés legfontosabb része: On site SEO
Az On site SEO részei közé tartozik minden olyan része a keresőoptimalizálásnak, mely a weboldalon belül van. Első lépése a kulcsszókutatás, ezt követi az oldalak, gyűjtőoldalak, bejegyzések és ezek címének, meta leírásának meghatározása és a belső linkhálózat kialakításának megtervezése.
Az on site SEO egyik legfontosabb része a keresőoptimalizált szövegírás, melynek során a weboldal különféle elemeit (oldal, kategória, blogbejegyzések) megfelelő mennyiségű minőségi, egyedi, kulcsszóra optimalizált tartalommal töltünk meg. Ez egy hosszú folyamat, és érinti az oldalakat, a gyűjtő oldalakat, bejegyzéseket, ezek címeit és meta leírásait.
Off site SEO részei
Az Off site SEO minden olyan keresőoptimalizálási technika gyűjtőneve, amely nem a weboldalon, vagy annak technikai beállításaiban történik. Azaz, a külső, weboldalra mutató szignálok erősítésével kapcsolatos tevékenységek. Ilyen elsősorban a linképítés, de ide tartozik a közösségi média aktivitás, megosztások, említések, kedvelések és az összes többi olyan tevékenység, amely független az oldalunktól, de emeli annak relevanciáját és látogatottságát.
Mivel vernek át a keresőoptimalizált weboldal készítés megrendelésekor?
Ha nem értesz a keresőoptimalizáláshoz egyáltalán, akkor tulajdonképpen azzal, amivel csak akarnak. Mindig kérdezz rá részletesen, hogy mit takar a keresőoptimalizált felépítés, az alap keresőoptimalizálás, a SEO segédprogram, és ehhez hasonló jól hangzó, ám egy laikus számára valójában érthetetlen kifejezések.
Ha nem figyelsz oda, könnyen átverhetnek és olyanért kérnek el plusz pénzt, vagy olyat tüntetnek fel előnyként, amivel nem lesz előrébb a keresőben a honlapod. Ha csak egy tanácsot megjegyzel, akkor az az legyen, hogy nincs olyan honlap, amit megcsinálnak és másnap hozza a látogatókat és vásárlókat a Googleből. Ha ilyet ígér valaki, vagy átver, vagy nem ért hozzá, esetleg mindkettő.
A keresőoptimalizálás, a keresőoptimalizált weboldal készítés egy folyamatos munkát igénylő, hosszútávú folyamat. Ebből a weboldal elkészítése csak egy kicsi, ám annál fontosabb rész.