Keresőoptimalizálás alapjai érthetően

keresőoptimalizálás alapjai

A keresőoptimalizálás, vagy gyakran használt, rövidített angol nevén SEO (Search Engine Optimization) célja a Google kereső találatai között minél előkelőbb hely elfoglalása a weboldaladdal. A keresőoptimalizálást az organikus, (azaz nem fizetett) találatok növelése érdekében végezzük. A cél tehát az, ha valaki beírja az adott keresést a keresőbe, a te weboldalad ott legyen az első oldalon, azon belül is lehetőleg a top 5 találat között.

A SEO az online marketingben

A SEO a SEM, azaz a Search Engine Marketing, a keresőmarketing egyik része. A SEM részei közé tartoznak a keresőoptimalizálási feladatok, valamint a Google PPC (Pay Per Click) hirdetések is. A kettő célja ugyanaz, a keresési találatok listájának az első helyezettjei között helyet foglalni, és ott is maradni. A cél elérésének módja azonban más. A PPC hirdetések garantálják neked a találati listán való előkelő elhelyezkedést, azonban kizárólag addig, amíg fizetsz érte. A keresőoptimalizálásnak több idő szüksége, hosszabb idő alatt biztosítja a látogatókat, de nem kell fizetni a kattintásokért.

Mit akar a Google, és mi a keresőoptimalizálás szerepe ebben?

A Google első számú célja, mint minden más vállalkozásnak is, a bevételszerzés. Ahhoz, hogy a világ vezető internetes keresőjévé tudjon válni, olyan megoldásokat kellett nyújtson, amivel kitünhetett az internetes keresők között. 

Az idők során folyamatosan fejlesztették szolgáltatásaikat. Egyre bonyolultabb algoritmusokat készítettek, melyek mára szinte tökéletesen megértik a weboldalak tartalmát. A Google célja, legyen szó akár organikus találatról, akár fizetett Google Ads hirdetésről, hogy a lehető legpontosabb találatot adja a keresésekre. 

keresőoptimalizálás mit akar a google?
A Google célja a legjobb találatot adni a keresésekre függetlenül attól, hogy keresőoptimalizálással organikusan, vagy hirdetéssel jeleníti meg

Ezzel érték és érik el napjainkban is, hogy a következő keresésre is a Google-t használják. Így hirdetéseket jeleníthetnek meg, amelyből bevételt realizálhatnak és uralhatják a keresőszolgáltatók piacát.

A keresőoptimalizálás szerepe ebben az, hogy segítségével megfelelően felépített, megfelelő tartalmú weboldalak készüljenek, melyeket a Google könnyen megért. Ha megérti a weboldal tartalmát, és jónak is találja azt, egyre jobb helyen fogja mutatni az oldalt a találati listáján. Az egyre jobb helyezésből pedig egyre több látogató érkezik majd az oldalra.

A SEO 4 legfontosabb lépése

A sikeres keresőoptimalizálásnak négy alapvető lépése van, melyet minden oldal esetén be kell tartani, ha jó eredményt akarsz elérni a keresőben. Ha akár csak egy nincs legalább nagyjából rendben, a várt eredmények elmaradnak majd. 

  1. Kulcsszókutatás

A keresőoptimalizálást minden esetben kulcsszókutatással kell kezdeni. Ez az alapja minden SEO munkának, enélkül csak vaktában lövöldöznénk. A kulcsszókutatás során megkeressük azokat a kifejezéseket, amelyeket a keresőbe írnak be a felhasználók. Ez több száz, vagy akár több ezer keresési kifejezés is lehet. A kulcsszókutatás gyakorlatilag egy nagyon alapos piackutatás, amelyből azt is megtudhatjuk, hogy a legfőbb konkurenciáink milyen kulcsszavakra eredményesek a Googleben. 

  1. Weboldal szerkezeti kialakítása

A kulcsszókutatás alapján kialakítjuk a weboldal, vagy webshop szerkezeti felépítését. Meghatározzuk milyen módon kell elkészíteni, vagy átalakítani az oldalt, hogy az megfelelő legyen a Google számára is. Kialakítjuk az oldalakat, kategóriákat, címkéket. A Google így könnyen átjárja majd oldalunkat, és megérti miről szól.

  1. Keresőoptimalizált tartalomkészítés

A Google számára a legfontosabb keresőoptimalizálási tényező a megfelelően elkészített tartalom. Az elsődleges szempont, hogy arra adjunk választ tartalmainkban, amire keresnek. Ezzel érjük el, hogy a Google és a felhasználók szemében is hitelesek legyünk a weboldal témájában. 

  1. Linképítés

A Google algoritmusai kiemelt figyelmet fordítanak az oldalra mutató linkekre. Linképítés nélkül is elérhetünk szép eredményeket, azonban erős versenyben, nagy konkurencia mellett az igazán átütő eredményekhez mindenképpen szükségünk lesz linkekre is. 

A SEO rendszer 3 része

A SEO egy jól működő rendszer, amelyet számos körülmény befolyásolhat. Vannak olyanok, melyekre alap esetben nincsen ráhatásunk (pl egy domain életkora, algoritmus változások, keresési szokások változása). 

Alap esetben három fő részre oszthatjuk, melyek alapjaiban határozzák meg a keresési listán elfoglalt helyünket. E három rész:

  1. Technikai SEO
  2. On-page SEO
  3. Off-page SEO

Technikai SEO részei

A technikai SEO alatt értelemszerűen a weboldal technikai felépítését értjük. Elsőként, hogy az oldalt át tudják e járni a keresőrobotok, amelyek a Google számára térképezik fel az oldalakat. 

Ha az oldalt bejárhatják a robotok, akkor képes arra, hogy a Google indexben megjelenjen. Gyakran előfordul, hogy a fejlesztés után ezt elfelejtik beállítani, majd várjuk a csodát, de az elmarad, hiszen kitiltották az oldalunkról a Google kereső algoritmusait. 

Ha a Google index engedélyezve van, további fontos szempontokat is figyelembe kell venni a technikai SEO ellenőrzése során:

  • Megfelelően gyors betöltési idő
  • Mobilbarát megjelenés, azaz reszponzív kialakítás
  • Biztonságos e az oldal?
  • Kiszolgálja-e a felhasználói igényeket, azaz megfelelő-e a felhasználói élmény (UX)?
technikai seo
A technikai SEO helyes kialakítása elsősorban webfejlesztői feladat

On-Page SEO részei

Az On-Page, vagy On-Site SEO a weboldal teljes tartalmi felépítését jelenti a keresőoptimalizálás szempontjai alapján. Ez magába foglalja az összes tartalmat, amely megtalálható a weboldalon. Sok esetben ezek rendberakása, optimalizálása már jelentős helyezés javulást jelenthet a Google találati listáján.

Az On-Site SEO kiterjed:

  • A főoldali kulcsszavakra, 
  • Az oldalak címére (title), 
  • A tartalmak tagolására bekezdésekkel (H1, H2, H3….H6)
  • Az oldalak, aloldalak, bejegyzések, kategóriák, címkék megfelelő szövegezésére
  • Az oldalak meta leírásaira
  • A képek elnevezését, ALT leírásaira

Off-Page SEO részei

Az Off-Page SEO minden olyan tényező, amely nem a weboldalunkon van. Nagyon leegyszerűsítve az oldalunkra mutató linkeket tekintjük az Off-Site SEO részeinek. A linkek száma és főképp minősége ami meghatározza azt, hogy mennyire sikeres a keresőoptimalizálás Off-Page része. 

Hogyan működik a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás egy hosszútávú folyamat. Az eredményessége 3-12 hónap között mutatkozik meg igazán, erősen verseny függő. Minél többen próbálnak jó helyezést elérni az adott kulcsszóra, annál nehezebb előre kerülni a találati listán. Kisebb eredményeket azonban néhány hónap keresőoptimalizálási munkával is el lehet érni. 

Ha szem előtt tartjuk a technikai SEO, az On-Page és az Off-Page SEO szempontjait, és kitartóan végezzük a keresőoptimalizálási munkát, a siker sem marad el. 

Hogyan ellenőrizheted a keresőoptimalizálás sikerességét?

A keresőoptimalizálást látogatottsági adatok alapján lehet mérni. Szerencsére ezekről gondoskodott nekünk a Google, és két remek eszközt adott a kezünkbe. Az egyik a Google Analytics, amelyet a weboldal látogatottságának mérésére használhatunk. Számos egyéb funkciója is van, amelyet hasznosíthatunk internetes jelenlétünk során. 

google analytics a keresőoptimalizáláshoz
A Google Analytics segítségével láthatod, hogy milyen forrásból, és mennyien érkeztek az oldaladra

A másik nélkülözhetetlen program a keresőoptimalizálás eredményességének méréséhez a Google Search Console (régi nevén webmester eszközök).  Számos egyéb alkalmazás képes egy oldal organikus helyezéseit nagyjából megbecsülni, de egyedül a Search Console az, ami a teljes valóságot tükrözi. 

Nem csak a helyezéseinket láthatjuk benne, de számos egyéb funkciója van, amely a keresőoptimalizálás során igazi csodafegyverré teszi. Segítségével többek között megtudhatjuk, hogy melyik oldalunkat milyen kulcsszavakra találja relevánsnak a Google, vagy azt, hogy mely oldalaink kerültek már be a Google indexbe. 

keresőoptimalizálás search console
A Google Search Console segítségével megtudhatod, hogy milyen helyezést ér el oldalad a Google találati listáján, és azt is, hogy milyen kulcsszavakra jelensz meg a keresőben.

Ha még nem használod ezt a két alkalmazás, itt az ideje elkezdeni!

Google találati lista helyezés

A találati listán elfoglalt helyezést számos körülmény befolyásolja. Nem csak a weboldal technikai, és tartalmi felépítése van rá hatással. Az elhelyezkedést befolyásolják a böngészési előzmények, a földrajzi helyzet, és az internetes böngésző is, amit éppen használunk. 

A Google folyamatosan kísérleteket tesz a rangsorolás javítására, így előfordul, hogy mozgatja a helyezéseket. Figyeli a felhasználók reakcióját, és igyekszik a legjobb találatokat az első helyekre tenni. Ezek az áthelyezések tarthatnak néhány órán át, de akár napokig is előrébb, vagy hátrébb helyezhet oldalakat. Egy-egy algoritmus frissítés akár át is rendezheti a keresési eredményeket. 

Mik azok az algoritmus frissítések?

A Google folyamatosan fejleszti a keresőrobotok algoritmusait, hogy minél jobb találatokat adhasson a keresésekre. A “trükkösen” keresőoptimalizált oldalakat ezek a frissítések igen hátrányosan érinthetik. A minőségi tartalmakat készítő oldalak azonban általában vagy nem érzékelik az algoritmus változásokat, vagy profitálhatnak is belőlük. 

Egy-egy frissítés után a találati listán elfoglalt helyezésben jelentős változások tapasztalhatók. Néhány napos visszaesés még nem jelenti azt, hogy az oldalt hátrányosan érintette volna az algoritmus változás. Ha hosszabb távon fennmarad a helyezés visszaesés, akkor mindenképpen foglalkozni kell a problémával. 

algoritmus frissítés SEO
Az algoritmus frissítések jelentősen átalakíthatják a találati listát

Legismertebb algoritmus frissítések

Panda algoritmus 2011

A Panda algoritmus bevezetésével a keresési találatok 12%-a átrendeződött a Google adatai szerint. Ez főképp a linképítést érintette érzékenyen, a linkfarmokból származó, gyenge minőségű linkeket hagyta figyelmen kívül. A frissítés negatív hatással volt a túlzott mennyiségű reklámot megjelenítő weboldalakra is.

Pingvin algoritmus 2012

A Pingvin algoritmus bevezetésével a kulcsszóhalmozást alkalmazó, túloptimalizált weboldalak kerültek hátrányba. A Pingvin algoritmus frissítés a weboldalak 3,1%-át érintette érzékenyen. 

Knowledge Graph 2012

A Knowledge Graph algoritmus frissítéssel bevezetésre került a találati listákon megjelenő “tudás panel”. A Googleben egyre nagyobb szerepet kap a jövőben az ilyen fajta találati megjelenés.

HTTPS frissítés 2014

A Google bejelentette, hogy előnyben részesíti a találati listán a biztonsági tanusítvánnyal rendelkező weboldalakat. Ez az algoritmus frissítés nem hozott jelentős változásokat a találati listán.

Mobil Update 2015

A mobilbarát weboldalak előnyt élveznek a többivel szemben. Azok az oldalak, amelyek nehezebben kezelhők mobilról, hátrébb kerülnek a találati listán.

Medic algoritmus 2018

A Medic algoritmus frissítés egy igen jelentős algoritmus frissítés volt. Elsősorban az egészségüggyel foglalkozó oldalakat érintette. Az orvosi témákkal foglalkozó weboldalak találati listán elfoglalt helyezéseit alaposan átrendezte. 

BERT algoritmus 2019

A BERT algoritmus frissítés a Google szerint a legnagyobb algoritmus frissítés, ami az elmúlt öt évben történt, és az internetes keresés egyik legnagyobb lépése. Az algoritmus emberszerűbben tudja értékelni a találatokat, ezáltal még pontosabban képes megérteni a keresési szándékot. A Google szerint ez minden 10-ik keresés érinteni fog világszerte, és átrendezi a SEO piacot.  

A jó helyezés titka: Adj, mielőtt kérsz

A keresőoptimalizálás legfontosabb része, hogy a keresési igényeket, a felhasználói szándékot tartsd szem előtt. Előbb adj valami hasznosat a célközönségednek, mielőtt kérsz tőlük.  Nem a keresőnek készítünk weboldalt, vagy írunk cikkeket. A SEO tartalmakat emberek olvassák, akik megoldásokat keresnek a problémáikra, igényeikre, választ várnak arra, amit a keresőbe írnak. 

A keresőoptimalizálás ezt az igényt szolgálja ki úgy, hogy a Google elvárásait is szem előtt tartja. A Google számára pedig elsődleges szempont a felhasználói elégedettség. Ha valaki beír egy keresőszót, gyorsan és könnyen megtalálja a választ a kérdésére. Ez a SEO feladata, kiszolgálni a felhasználói igényeket a lehető leghatékonyabban.

Ha szeretnél jobb helyezést elérni a keresőben, vedd fel velem a kapcsolatot! Ha érdekel a SEO iratkozz fel a hírlevélre, ígérem csak hasznos tartalmakat küldök majd! 

Szeretnél többet tudni a szövegírásról, SEO-ról és a weboldalkészítésről?

Iratkozz fel, és használd fel a cikkekben lévő, gyakorlati tudást online jelenléted javítására!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!
Facebook
Twitter
LinkedIn
További bejegyzések
Ne maradj le a friss cikkekről!
Kövess a Facebookon
Legutóbbi bejegyzések
Címkék

Dolgozzunk együtt a sikereidért!

Töltsd ki az űrlapot, és hamarosan felkereslek!