A blogírás megkerülhetetlen, ha az online vállalkozásod sikerre akarod vinni. A marketingesek, keresőoptimalizálók sok mindent másképp láthatnak, de egy valamiben megegyezik a véleményük, mégpedig abban, hogy blog írása nélkül esélyed sincs sikeresnek lenni weboldaladdal. De miért fontos blogot írni, és honnan tudhatod azt, hogy miről írj? Mik a legnagyobb hibák, amelyeket blogolás közben elkövethetsz? Ebben segítek most neked!
Mi is az a blog?
A blog egy olyan periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e. A bejegyzések leggyakrabban – de nem szükségszerűen – fordított időrendi sorrendben vannak. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alakká. (wikipedia)
Na azért ennyire nem bonyolult, legalábbis sokkal érthetőbben is le lehet írni, mi is az a blog. A blog nem más, mint a saját online hitelességed záloga. Ha hiteles akarsz lenni abban amit csinálsz, márpedig miért is ne akarnál az lenni, el kell adnod magad. Az online világban pedig, ahol nem vagy jelen személyesen, egy igazán jó és működő megoldás erre a célra a céges blog írás.
Miért van szükséged neked is blog írásra?
A vásárlóid, a szolgáltatásaidat igénybe vevő megrendelők emberek. És ugyanúgy, mint neked, és nekem is, problémáik, kérdéseik vannak, amikre szeretnének választ kapni. (Neked jelen esetben az, hogy mi is az a blogírás és miért van erre szükséged, nekem pedig az, hogy te megtaláld ezt a cikket.)
A blogodban megtalálhatják a kérdéseikre a választ, a problémáikra a megoldást, benned pedig a messiást, aki segített megválaszolni az élet nagy kérdéseit. Például, hogy mekkora biciklit vegyenek három éves csemetéjüknek, vagy esetedben, hogy miért is kell blogot írnod. Ahhoz, hogy elmondhasd az embereknek, hogy miért te vagy a megoldás, ismerned kell a célközönséged.
Ez még nem elég, tudnod kell azt is, hogy mire keresik a válaszokat, milyen problémáik vannak. A blogírás nem arról szól, hogy Marika néni milyen jó kávét főz a törzsvendégeknek, ennél sokkal több, és csak akkor lesz sikeres, ha tudod, hogy mire kíváncsiak az olvasóid.
Miről írj a blogodban?
Mielőtt billentyűzetet ragadnál és vadul elkezdenéd írni a blogod, jó ha tisztában vagy azzal, hogyha azt szeretnéd, hogy sikeres legyél a blogolásban, nem a saját gondolataid után kell menned. Nehéz elfogadni azt, hogy lehetséges, hogy senkit sem érdekel az, amiről te szeretnél írni. Az élet kemény, így van ez a blogírásban is.
Sokan kihagyják ezt a lépést, és nem is érnek el igazán átütő sikereket. Olyan ez, mintha a házépítést a tető kivitelezésével kezdenéd. Mint a házépítésnél is az alapozással kezded, nincs ez másképp a blog írásában sem. Első és legfontosabb lépésként meg kell tudnod, hogy miről is kell írnod. Ez a keresőoptimalizálás alapja is, a kulcsszókutatás.
A kulcsszókutatás gyakorlatilag egy nagyon alapos piacfelmérésnek felel meg. Ha jól és körültekintően csinálod, megtudhatod, hogy a te célközönséged mire és mekkora volumenben keres a Googleban. A kulcsszókutatás alapján megtalált kulcsszavak azok a problémák, kérdések, amikre választ kell adnod a céges blogodban ahhoz, hogy a blogírás ne csak pénzkidobás és energia pazarlás legyen.
A blogírás csak kulcsszavakról szól?
Természetesen nem. Írhatsz akármiről. De ha sikeres szeretnél lenni, ezt nem hagyhatod ki. Beszámolhatsz sikereidről, eredményeidről, aktualitásokról, a vállalkozásodat érintő változásokról és minden olyanról, ami a közönségedet érdekelheti. Nagyon hasznos lehet, ha együtt élsz a közönségeddel a közösségi média felületeken is. Így készíthetsz a blogodba olyan aktuális tartalmat, ami hirtelen nagyon sok látogatót fog vonzani, ha megosztod velük.
Ha szeretnél közönséget építeni, ingyen látogatókat a Googleből és egy nagyon jó vonalvezetőt a blogod írásához, a kulcsszókutatást nem hagyhatod ki. Nem lesz többet gond, hogy miről írj, nem lesz nehéz kitalálni miről szóljon a következő blogbejegyzésed. Hiszen ott lesz akár több száz, vagy több ezer olyan téma, ami csak arra vár, hogy tartalmat készíts róla. Ráadásul olyat, amire kereslet is van, és alig várják, hogy olvashassák.
Milyen hosszú szöveget írjak a blogba?
A blogírás egyik legnehezebb pontja, hogy milyen terjedelmű legyen a szöveg, amit írsz. Pontos választ nem lehet rá adni, mindig az adott téma határozza meg. Ennek a cikknek ez éppen a 676-ik szava, remélem, hogy nem unod még halálosan. Ha a pontos időre kerestél volna, valószínűleg nem erre számítanál. Így aztán nem lehet megmondani, hogy egy-egy témáról milyen hosszan írj a blogodba, általában az adott témakör tartalomigénye határozza ezt meg. Hogy mindenképpen mondjak egy számot, tapasztalataim alapján a 4-500 szavas blogbejegyzések már elég szép eredményt tudnak hozni, ha a tartalma, felépítése és a témája is megfelelő.
Blogírás tipikus hibái, amiket ne kövess el
Vannak olyan tipikus hibák a blogírásban, amit gyakran elkövetnek a weboldalakon. Összegyűjtöttem a legjellemzőbbeket, így ha valamelyikben magadra ismersz, miután végigolvastad, állj neki a javításnak. Ha hatásos volt, megköszönöm, ha megosztod majd velem is!
1. Nem írsz blogot
A leggyakrabban előforduló hiba a blogírásban, hogy valaki nem ír blogot. Nem baj, ha nem tökéletes a blogod, és vétesz hibákat, akkoris sokkal jobb lesz, mintha egyáltalán nem csinálnál semmit. Akik nem írnak blogot, általában tudják, hogy kellene, de nincs rá idő, nincs kedv, esik az eső, vagy fúj a szél és mindig minden érdekesebb, mint a blogírás.
Pénzt kiadni arra, hogy egy szövegíró megírja a blogot az luxus, na meg aztán a szakmához sem ért, és akkor meg milyen lesz?
Így aztán jó esetben a „Kedves vendégeinket szeretettel várjuk gubacsi úti fiatalos éttermünkbe 30 éve nem frissült étlappal” bejegyzés megtalálható az oldalon, 2013-ból, azóta egy szó sincs a blogban. Ilyen esetben inkább tüntesd el az oldaladról a blog elérhetőségét, mert nagyon nem vet rád jó fényt, vagy keress meg és segítek!
2. Nem a közönségednek írsz
Ha a célközönséged nem szakértők, hanem átlagos, hétköznapi emberek, akármennyire szakmai és hasznos is a tartalmad, az átlagemberek nem értik majd, ha nem az ő nyelvükön írod. Lehetsz orvos, és használhatod az orvosi latin szakkifejezéseket, én annyit fogok érteni belőle, mint a laborleletemből szoktam, nagyjából semmit. Ha pedig orvosként a beteg orvosokra alapozod weboldalad és magánrendelésed sikerét, rossz hírem van, nem fog menni.
Meg kell találnod azt a nyelvet, amelyet a célközönséged ért és szeret. Én sem használtam ebben a cikkben egyetlen olyan szót sem, amelyet egy átlag ember, akinek fogalma sincsen a blogírásról, ne értene meg. Ugyanezt megteheted orvosként, ügyvédként, autószerelőként, vagy kőművesként is.
3. Nem tudsz írni
Ne szépítsük, van akinek a blogírás egyszerűen nem megy. Sokan nem tudják rendesen kifejezni magukat. Sok tanfolyam van, ami arról győzköd, hogy három óra alatt profi szövegírót farag belőled hihetetlen bevezető áron 35 ezer plusz áfáért. A szövegírás ugyan tanulható, de ha világ életedben kettest kaptál a fogalmazásaidra és utáltad az írást, vagy frászt kapsz, ha levelet kell írni, hagyd ezt másra. Hidd el, nincs az a tanfolyam, aminek a hatására te blogot fogsz írni, ráadásul jól.
Ez nem ciki, nem szégyen. Mindenki másban jó. A ciki az, ha nem bérelsz fel valakit blogírásra, és nézed ahogy a konkurenciád elhúz melletted a blogjára támaszkodva.
4. Találomra, rendszertelenül írogatsz
Ha nem teszed bele azt a munkát, amit kell, és csak hébe-hóba írsz, ami éppen eszedbe jut, nem sok jóra számíthatsz. A sikeres blogírás egyik alapja a témakutatás (kulcsszókutatás) és a folyamatos tartalomkészítés. Legalább heti egy bejegyzést jelentess meg az oldaladon, de ha van rá szabad kapacitásod, vagy anyagi forrásod, minél többet írsz, annál hamarabb érsz majd el sikereket a blogolásban.
5. Nem jönnek a látogatók a bejegyzéseidre
Ha mindent jól csináltál, azaz volt kulcsszókutatás, megfelelő hoszzúak a tartalmak, renszeresen írsz, a célközönségednek szólnak a bejegyzések, sok cikket írtál már, de mégsem olvassa a kutya se, és a googleben se vagy sehol megtalálható, nézz körül a weboldalad technikai beállításai között. Előfordulhat, hogy az oldalad le van tiltva a keresőmotorok számára, így nem kerülsz a Google találati listájára. Hihetetlen, de ez nagyon gyakori hiba.
Mikor szervezd ki a blogírást?
Ha egyáltalán nem érdekel a keresőoptimalizálás, nem tudsz semmit a kulcsszókutatásról, nem tudsz, vagy nem akarsz blogot írni, keress valakit, aki segít. Ha bármelyik igaz rád a fentiekből, add ki a blogírást olyannak, aki megírja helyetted. Te addig foglalkozz azzal, amihez értesz, és amihez kedved van. Fejleszd a vállalkozásod, építs kapcsolatokat, tanulj valamit, vagy a felszabaduló időt töltsd azzal, amit szeretsz csinálni.
A blogírás nem ördögtől való, de ördögien hatékony eszköz az online sikerre éhes vállalkozások kezében. Ne hagyd ki a lehetőséget, kezdj el foglalkozni még ma a blogoddal!